Середа, 22.01.2025
Будівельнівський навчально-виховний комплекс
Меню сайту
Категорії розділу
мої матеріали [17]
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Статті » мої матеріали

Толерантне спілкування

Тема: «Толерантне спілкування», приурочене до Міжнародного дня толерантності (16 листопада)

 

Мета: з’ясувати суть поняття «толерантність», вчити бути терпимими і доброзичливими, розвивати вміння прислухатися до думки інших, засвоювати навички толерантної поведінки, обговорити та проаналізувати ряд життєвих ситуацій.

 

Тип: тренінгове заняття

Хід

 

  1. Запровадження Дня толерантності
  2. Толерантність – що воно таке?..
  3. Асоціативний кущ
  4. Обговорення ситуацій
  5. Затвердження правил толерантної поведінки в класі
  6. Підсумок виховного заходу

 

1. Запровадження Дня толерантності

Міжнаро́дний день толера́нтності — відзначається 16 листопада в усьому світі. Його запровадили у 1995 за рішенням ЮНЕСКО. Саме цього дня ухвалили Декларацію принципів терпимості. У ній йдеться про рівність усіх людей, незалежно від їхнього віросповідання, етнічної належності чи кольору шкіри. Ці принципи закріпили у Загальній декларації прав людини, що проголошує неприйняття усіх форм дискримінації, недопущення геноциду і покарання за нього.

 Декларація принципів терпимості звертається до держав, які мають гарантувати створення справедливого законодавства, дотримання правопорядку, судово-процесуальних та адміністративних норм. У статті 2 Декларації говориться, що для того, щоб зробити суспільство більш терпимим, держави мають ратифікувати існуючі міжнародні конвенції з прав людини, і, якщо це необхідно, розробити нове законодавство з метою забезпечення в суспільстві принципу рівних прав та можливостей для всіх груп та окремих людей.

До цього положення варто додати, що ратифікація документів та створення законодавства це лише так назвемо «матеріальна» умова для формування реальної толерантності в суспільстві. За прикладами далеко не потрібно ходити. І сьогодні, ратифікувавши основні міжнародні документи із захисту прав людини, наша держава та суспільство ще далекі до того, щоб стверджувати, що толерантність – це ознака нашого життя.

Навчання починається з дітей, яких варто вчити не просто бути «такими як всі», а, поважаючи інших, висловлювати свою точку зору та відстоювати власну позицію. Тож ЮНЕСКО пропонує відзначати День толерантності у школах і вищих навчальних закладах усіх країн-членів Організації Об’єднаних Націй.

День толерантності ЮНЕСКО пропонує відзначати у школах і вишах усіх країн-членів ООН.

 

2. Толерантність – що воно таке?..

Вперше поняття толерантності зустрічається у 18 ст.  у «Трактаті про віротерпимість» у відомого французького філософа Вольтера, який писав, що «Безумством є  переконання, що всі люди мають однаково думати про певні предмети».

Розуміння толерантності неоднакове в різних культурах, тому що залежить від історичного досвіду народів. У англійців толерантність розуміється як готовність і здатність без протесту сприймати особистість, у французів – як певна свобода іншого, його думок, поведінки, політичних та релігійних поглядів. У китайській мові бути толерантним означає дозволяти великодушність по відношенню до інших. В арабському світі толерантність – прощення, терпимість, співчуття іншому, а в персидському – ще й готовність до примирення.

Зараз толерантність розуміємо як повагу і визнання рівності, відмова від домінування та насилля, визнання прав інших на свої думки та погляди. Отже, толерантність, перш за все, має на меті прийняття інших такими, якими вони є, і взаємодію з ними на основі згоди.

Людей, які є не толерантними називають інотолерантними. Поділ людей на толерантних та інотолерантних є досить умовним. Кожна людина в своєму житті здійснює як толерантні так і інотолерантні вчинки. Але здатність поводити себе толерантно може стати особистісною рисою, а відтак - забезпечити успіх у спілкуванні. Толерантна людина не ділить світ на два кольори – чорний та білий. Вона не акцентує на розбіжностях між «своїми» та «чужими», а тому готова вислухати та зрозуміти інші точки зору. Почуття гумору і здатність посміятися над своїми слабкими сторонами – особлива риса толерантної людини. У того, хто здатний до цього , менша потреба домінувати та зверхньо ставитись до інших. Отже, толерантна людина знає і правильно оцінює себе. Її добре ставлення до себе співіснує з позитивним і доброзичливим ставленням до інших.

Толерантність - це єдність у різноманітті.

 * tolerancia (іспан.) - здатність визнавати відмінність від власних ідеї чи помисли;

 * tolerance (франц.) - ставлення, під час якого людина визнає, що інші можуть думати чи діяти інакше, ніж вона сама;

 * tolerance (англ.) - готовність бути терплячим;

 * kuan rong (китайска) - дозволяти, приймати, бути по відношенню до інших милосердним;

 * tasamul' (араб.) - прощення, милосердя, м'якість, терпіння, чуйне ставлення до інших;

 * терпіння - здатність стійко, без нарікань витримувати фізичні або моральні страждання, життєві злигодні тощо. Уміння довго та спокійно витримувати щось нудне, неприємне, небажане тощо.

 

3. Асоціативний кущ

Підібрати риси толерантної людини

 

ТОЛЕРАНТНА ЛЮДИНА:

 

ДОБРЕ СПІВПРАЦЮЄ З ІНШИМИ НА ЗАСАДАХ ПАРТНЕРСТВА.

ГОТОВА СПРИЙМАТИ ДУМКИ ІНШИХ.

ПОВАЖАЄ ПРАВА ІНШИХ.

ПОВАЖАЄ ЛЮДСЬКУ ГІДНІСТЬ.

СПРИЙМАЄ ІНШОГО ТАКИМ, ЯКИМ ВІН Є.

ЗДАТНА ПОСТАВИТИ СЕБЕ НА МІСЦЕ ІНШОГО.

ПОВАЖАЄ ПРАВО БУТИ ІНШИМ.

ВИЗНАЄ РІЗНОМАНІТНІСТЬ.

ВИЗНАЄ РІВНІСТЬ ІНШИХ.

ТЕРПИМА ДО ЧУЖИХ ДУМОК, ВІРУВАНЬ, ПОВЕДІНКИ.

ВІДМОВЛЯЄТЬСЯ ВІД ДОМІНУВАННЯ Й НАСИЛЬСТВА.

 

 

4. Обговорення ситуацій

Застосовуючи толерантну поведінку, поважаючи думки і бажання інших як свої, знайдіть вихід із ситуації.

  1. Ти був відсутній протягом тижня на заняттях з поважної причини. Коли ти прийшов до класу  і сів на своє місце. До тебе підійшов твій однокласник Вова і сказав: «Це моє місце, я уже тиждень тут сиджу!»
  2. Твій клас, вийшовши на екскурсію до лісу, отримав завдання намалювати пейзаж. Ти впоралась дуже швидко й тобі не терпілось комусь показати свою роботу. Ти звернулась до Ніни, що сиділа поруч: «Подивись, що в мене вийшло!». А Ніна накопичила губи і відповіла: «Ну то й що, а в мене краще!»
  3. Тобі дуже подобаються уроки фізкультури, вчитель, що їх веде. А твій друг Мишко говорить: «Наш вчитель – справжній кат! За що він нас так ганяє? Терпіти його не можу. Як він може тобі подобатись – не розумію!»
  4. Дмитро має нетипову для хлопця зачіску — надто довге волосся. Як поводитися тим, кому такий стиль не подобається?
  5. Вадим постійно виявляє неповагу до інших, брутальність до своїх товаришів. Що робити?
  6. Ви — прихильниця здорового способу життя. Ваш молодший брат не робить зарядки, багато їсть, курить. Що ви зробите?

 

Запропонуйте свої судження та роздуми з приводу такої історичної ситуації

«У стародавній Спарті кволих дітей викидали у прірву…»

Учні пропонують свої думки з приводу цієї історичної ситуації.

 

5.Затвердження правил толерантної поведінки в класі

Приклад:

o       Не забувати , що всі люди різні, але всі вони рівні;

o       Не треба поспішати гніватись на людей або засуджувати їх; треба постаратись зрозуміти людину, розібратись в конкретному випадку;

o       Треба поважати почуття людей, не ображати їх;

o       Хотіти взаємодіяти з іншими людьми, не підганяючи їх до своїх уявлень.

 

6. Підсумок виховного заходу

Звернути увагу учнів на те, що щоб почати спілкування для подальшого взаєморозуміння, треба - просто привітатись.

 

Учень читає вірш

 

«Добрий день», «Привіт», «Здоров», «Вітаю» -

Це слова, лише прості слова.

Та вони, як барви розцвітають,

В душу вносять крапельку тепла.

І чому окрилює вітання,

Щиро звернене до кожного із нас?

І чому, неначе пташка рання,

Починають день вони щораз?

Перший крок до дружби і кохання,

Шлях до розуміння і розрад.

Ці слова – початок спілкування –

Творять спільний гармонійний лад.

 

 

Категорія: мої матеріали | Додав: nataly (24.11.2014)
Переглядів: 1961 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
Copyright MyCorp © 2025
Безкоштовний хостинг uCoz